söndag 12 juni 2011

Tutorial: napphållare

Eftersom jag fått flera frågor om hur jag gjorde napphållaren, så kommer här en liten guide!
Bilderna är inte riktigt bra, min kamera gillar inte att ta bilder på så nära håll, men förhoppningsvis förstår ni hur jag menar! Annars är det bara att fråga :)

Klipp ut en rektangel, jag brukar ta19 x 5,5 cm (som passar hängselknäppet. Den totala längden på napphållaren blir då15,5 cm). Vik tyget på mitten med rätsidan inåt och sy ihop längs långsidan. Vänd sedan kanalen så att rätsidan är utåt. Om man använder vanligt, tunt bomullstyg har napphållaren en tendens att bli lite ”slapp” så jag brukar lägga två lager vliseline efter det att jag sytt ihop kanalen och vänt den rätt, och så stryker jag. Jag brukar göra så att sömmen som blir efter att man sytt ihop långsidan är mitt bak.

 

Vik ändarna inåt i kanalen och sy en raksöm så att det inte blir fula kanter.




Sedan mäter jag rundresåren efter en napp, och klipper rundresåren lite kortare än nappens omkrets. Om man har nappar med ring, kan man istället för rundresår använda tryckknappar som fäste för nappens ring.



Jag syr sedan ihop rundresåren för hand till en cirkel och klipper bort det som blir över.



Vik sedan tyget över rundresåren och sy tvärs över. Jag brukar även sy en söm längs långsidorna på den vikta biten för att inte skarven på rundresåren ska synas.

I andra änden använder jag ett hängselknäppe som jag fäster på samma sätt som rundresåren.



Bomullstyget med jordgubbar är köpt på Gitte´s, rundresår och hängselknäppet är från Bibbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar