måndag 20 juni 2011

Små somriga shorts


Mönster: Från Ottobre nr 3/11, stl 86

Tyg: Blommig trikå från Jonic och resår i midjan från Gitte´s.

Jag har ju tidigare sytt två linnen i samma tyg, och Lilla Farbrorn fick en vit body av en snäll arbetskamrat när vi var där och hälsade på, och när jag hittade det här mönstret på shorts så såg jag framför mig att de skulle vara i det här fina tyget. Så här är de!

Det är första gången jag testar det här mönstret och jag var lite fundersam över nederkanten, det var lite knepigt och tog en stund innan jag kom på hur jag skulle göra (även fast det fanns i beskrivningen så är jag inte så jätteduktig på att förstå riktigt ännu). Hursomhelst, till slut gick det bra och jag är jätte nöjd! Dessutom lärde jag mig något nytt, och det gillar jag! Det är säkert inte nytt för många duktiga sömmerskor, men för mig var det en riktigt aha-upplevelse :) När jag sytt fast bensluten med min fuskoverlock, så blir det ju en liten kant på insidan, och sur man då en enkel raksöm från framsidan så håller sömmen fast den där lilla kanten så den inte klias eller är i vägen. Vilken grej, det ska jag minsann fortsätta med! Dels för att det ser snyggt ut som en liten extra detalj, det ser mer välarbetat ut och kanten är inte i vägen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar